מרשמי נקודות דיקור

Home » מאמרים » מרשמי נקודות דיקור

תמונת דיקור

 

כללים בהם יש להתחשב בעת הרכבת מרשם של נקודות:

 

BEN&BIAO: כאשר מטפלים בבעיה רפואית על פי התפיסה של הרפואה הסינית יש להתבונן בשורש הבעיה ב- BEN ובענפים, כלומר בסימנים הנראים ומורגשים כלפי חוץ BIAO, לדוגמא: פציינט חלש מאוד הנתקף בשפעת עם כאב גרון, נזלת ותפיסות בצוואר וכתפיים. לפני שמטפלים בו צריך לשקול עד כמה לטפל בשורש- חוסר הצ'י וצ'י המגן שבגינו חלה בשפעת, לעומת טיפול בסבל הנוכחי שלו, כלומר במחלת השפעת עם סימניה החיצוניים.

פציינטית המגיעה לקליניקה עם בעיה של דימומים על רקע חסר: נשקיע את רוב הטיפול  בעצירת הדימום כלומר ב- BIAO, נקודות כמו SP-1  במוקסה,

SP-10 בחיזוק. בנוסף, נדקור נקודות בונות דם על מנת לפצות על החוסר שנגרם עקב איבוד הדם, כמו: BL-17, BL-20. במקרה הנ"ל רק חלק קטן מהטיפול יופנה ל-  BEN שזה חוסר הצ'י בטחול שבגינו התחיל הדימום.

פציינט עם כאב ראש עמום ריקני באוקסיפוט ובורטקס מחסר JING יטופל ברובו בנקודות המתייחסות ל- BEN, כלומר לחיזוק הכליות והתמצית: KI-7, GB-39, BL-23, בנוסף תידקר רק נקודה אחת מקומית שנוגעת גם לשורש וגם לענף  DU-17.

אם כך בהכנת מרשם באספקט של BEN  ו- BIAO צריך לשקול:

האם לטפל רק ב- BEN?

האם לטפל רק ב- BIAO?

האם לטפל בעיקר ב- BIAO וקצת  ב- BEN?

האם לטפל בעיקר ב- BEN וקצת ב-  BIAO?

האם לטפל בהם באופן שווה?

על המטפל להחליט בסוגיות אלה על פי חומרת הענפים או השורש. או מתוך הבנת הפיזיולוגיה, שאומרת כי טיפול בשורש יכול להחמיר את הענפים, (רוח חיצונית קרה). בנוסף על המטפל לקחת בחשבון את שלב המחלה ומיקום המחלה.

 

הכנת מרשם על פי נקודות מקומיות, נקודות AH SHI, סמוכות ודיסטאליות:

שיטה זו נהוגה לטיפול בבעיות מקומיות ובעיות מרידיאניות.

הדיקור מתבצע על גבי המרידיאן או המרידיאנים  הפגועים והוא פותח ומשחרר את הסטגנציה ומאפשר זרימה טובה יותר.

דוגמא: כאב בכתף-  AH SHI דיקור בנקודה הכואבת ביותר למגע, היא לא חייבת להימצא על המרידיאן.

נקודה מקומית שחייבת להיות על המרידיאן שקרוב לבעיה במקרה זה LI-15. הנקודה המקומית היא נקודה מרידיאנית המשפיעה על האזור הפגוע.

נקודה סמוכה: נקודה שלא נמצאת בדיוק במקום הפגוע אבל קרובה אליו, לדוגמא בכאב בכתף LI-14.

נקודה דסטאלית: נקודה מרוחקת על  אותו מרידיאן, תפקידה למשוך את העודף שהצטבר במקום הפגוע. במקרה של הכתף LI-4.

 

מרשם המשלב נקודות על שכבה: שכבת מרידיאנים, למעשה היא ערוץ אחד כאשר מתייחסים לשלוחה שלו ביד וברגל כאל שתי שלוחות של אותו מרידיאן.

על ידי שילוב של נקודות, ביד וברגל על אותה שיכבה במהלך טיפול בבעיה מסוימת ניתן להגביר את האפקט, לדוגמא: LIV-3, PC-6 להרגעה וויסות הכבד. שתי הנקודות נמצאות על מרידיאן ה- JUE YIN בשלוחות של הרגל ושל היד.

 

הקפת אזור: זו שיטה אפקטיבית לטיפול בבעיה מקומית, לדוגמא: פצע מוגלתי, אזור פסוריאטי דלוק, הרפס זוסטר, או סיבי שריר שהסתבכו ויוצרים סטגנציה, נאמר באזור LIV-5, יש להקיף את האזור הפגוע בעזרת מחטים הנוטות בזוית כלפי המקום הפגוע. בנוסף דוקרים נקודה דיסטאלית  LIV-1 ו LIV-7, בכך אנו מסייעים לזרימת הצ'י במקום הפגוע, או הסטגנטיבי.

 

שילוב של נקודות ייניות ויאנגיות: בטיפול חשוב לדאוג לאיזון בין נקודות ייניות ויאנגיות. אם הטיפול יהיה על טוהרת היין בלבד, הפציינט עלול להרגיש עייף לאחר הטיפול. אם הפורמולה תהיה יאנגית טהורה, עלולה להיות תגובה של אי שקט פנימי אצל הפציינט.

 

הכנת מרשם על פי מודל של חמשת האלמנטים: אפשר לחזק איבר מתוך תפיסת יחסי הגומלין של חמשת האלמנטים, לדוגמא: אם רוצים לחזק את הריאות אפשר לדקור את נקודת השעה של הטחול SP-3 על מנת לחזק את הטחול,  כמו כן להעביר אנרגיה מבן הזוג שלו, מהקיבה דרך נקודת החיבור ST-40. כשהמרידיאן מוכן  מוסיפים על מרידיאן הריאות את נקודת "האם" LU-9 על מנת שתעביר אנרגיה מהטחול אל הריאות ותזין את הריאות.

 

מרשם המטפל באזורי גוף על פי ששת השכבות: לדוגמא: שכבת ה- TAI YANG שולטת על אזור האחורי של הגוף והגב, לכן נדקור את SI-3, BL-60 לטיפול בכאב גב עליון.

בעזרת שכבת ה- SHAO YANG החולשת על צידי הגוף, נטפל בבעיות הממוקמות בצדדים. בעזרת ST-44, LI-4 נטפל בבעיות בחלק הקדמי של הגוף, כלומר בשכבת ה- YANG MING. בעיות כגון כאב ראש פרונטאלי על רקע חום בקיבה, או כאב אפיגסטרי.

 

אזורים מקבילים על השכבה: אלו מרשמים היעילים בפגיעות גוף, דוגמא: בנקע בקרסול עם כאב בצד הקרסול נדקור את – GB-40 ונוסיף נקודה באזור מקביל על השכבת ה- SHAO YANG ביד את  SJ-4.

אם כואב באזור ST-41 אפשר להוסיף למרשם את LI-5.

 

מרשמים המשלבים בתוכם נקודות מלפנים ומאחור: טיפול בבעיה או באיבר פנימי מסוים מהכיוון הייני והיאנגי במקביל משפר את האיזון והאפקט.

דוגמא: DU-16, REN-24 לטיפול בגודש מנטאלי רגשי.

GB-20, GB-14 לכאב ראש.

על פי עקרון זה יעיל מאוד טיפול בנקודות אסוציאציה והתראה במקביל, דוגמא: LU-1, BL-13 לטיפול בברונכיטיס. BL-21, REN-12 לחיזוק הקיבה.

הניסיון הקליני מוכיח שיעיל לטפל באותו טיפול בקבוצת נקודות בחלק הקדמי ובחלק האחורי, במידה שהן מופנות לאותה מטרה.

 

מרשמים לחיזוק איבר המורכבים מנקודת אסוציאציה, נקודת התראה ונקודת מקור של אותו איבר. לדוגמא: BL-20, LIV-13, SP-3 לחיזוק הטחול.

 

מרשמים המכילים נקודות המנתבות לאזור מסוים, לדוגמא: DU-20 מושכת את האנרגיה כלפי מעלה ומצטרפת למרשמים המטפלים בצניחות וחוסר יכולת של הטחול להחזיק דברים במקומם.

באופן כללי נקודות הנדקרות בקצוות של הגוף מושכות את האנרגיה לכיוונם, KID-1 מושכת את האנרגיה מהראש כלפי מטה.

 

מרשמים המכילים נקודות באר הנדקרות בפיזור או בהקזת דם להורדת חום ואש מהאיבר או מאזור גוף. דוגמא: מרשם לטיפול בסינוסיטיס BL-2, YUYAO, GB-20, DU-23 בתוספת LI-1 שממנה מקיזים כמה טיפות דם על מנת לשחרר את הגודש והדלקת מהסינוסים. נקודות דיסטאליות אלו מושכות חזק את העודפים.

 

מרשמים המורכבים על פי הפיזיולוגיה הסינית. דוגמא: כאשר רוצים לשפר את מעברי האוויר דרך האף, צריך לחשוב על התהליך הפיזיולוגי הקשור באיכות ה-  ZHONG QI (אנרגיית בית החזה), מתוך תפיסה זו אנו יודעים שהמזון מגיע אל הקיבה ומשם הטחול ממצה את ה GU QI ושולח אותו אל הריאות ושם בשיתוף עם  ה- KONG QI (הצ'י שמגיע מהאוויר דרך הריאות) נוצר ה- ZHONG QI. לכן המרשם יתבסס על חיזוק כל התהליך: ST-36, SP-6 ידקרו ראשונים לאחר מכן LU-9 ולבסוף REN-17 הנקודה המרכזית של בית החזה וים הצ'י.

אפשר יהיה לנתב את הפעילות של ה- ZHONG QI (אנרגיית בית החזה) לאף על ידי דיקור DU-23.

 

מרשמים המורכבים מתוך התבוננות בזרימה האנרגטית. דוגמא: חיזוק הריאות על ידי תגבור הזרימה של המרידיאן ממקורותיו, המרידיאן מתחיל באזור המחמם האמצעי, לכן נדקור את REN-12 תחילה, לאחר מכן האנרגיה במרידיאן יורדת למעי הגס, לכן נדקור את ST-37. מהמעי הגס המרידיאן עולה למרכז בית החזה, לכן נדקור את REN-17. משם האנרגיה מופצת לצדדים ל- LU-1, על כן נדקור גם אותה ומשם מוזרמת למרידיאן הריאה, שאותו אפשר לחזק על ידי נקודת המקור שלו LU-9.

 

מרשמים המורכבים על פי מודלים שונים: על פי שימוש בטראגרמות והקסגרמות. מרשמים הקשורים ל- STEMS & BRANCES ועוד.

 

מרשמים המשלבים בתוכם נקודות אוזן עם נקודות גוף ונקודות אקסטרה. לדוגמא: הפסקת עישון אצל מעשן LIVER TYPE:

LIV-3, GB-8, TIMYIN, SUBCORTEX, SHEN MEN, MOUTH.

 

 

 

מספר עקרונות להרכבת מרשמים:

על פי רוב המטפלים והאסכולות טיפול בשני צידי הגוף מגביר את האפקט, שומר על תחושת איזון. ניתן גם לדקור בצד אחד בלבד, מומלץ במצבים הבאים:

טיפולים במרידיאנים המיוחדים.

טיפול בילדים.

במקרים שרק צד אחד פגוע. (הערה: גם במקרים אלו טוב לאזן בעזרת נקודה או יותר בצד השני).

במקרים שמעונינים לאזן צד חלש או חזק במיוחד לעומת הצד הנגדי.

במקרים שבצד אחד יש פגיעת עור שלא מאפשרת לחדור את הרקמה.

במקרה בו טופל צד אחד (כייוון שהוא הפגוע) לאורך זמן והאפקט הולך ודועך, טוב לטפל בצד השני על מנת להגביר את התוצאות.

 

עקרונות נוספים: חשוב לשמור בטיפול על איזון בין נקודות ייניות ליאנגיות, איזון בין למעלה- למטה, בטן- גב, ימין- שמאל, נקודות דיסטאליות ומקומיות.

 

לא לדקור יותר מידי נקודות על מרידיאן אחד.

 

הקפדה על סדר הכנסת המחטים והוצאה, שיהיה מושתת על פי הרעיון והעיקרון הטיפולי והאפקט אליו מעונינים להגיע, כלומר לעלות או להוריד צ'י, לפזר או לתגבר אזורים שונים בגוף, כיוון הזרימה האנרגטית. לפי צורך לחיזוק איבר ספציפי, על פי מודל של זרימה בחמשת האלמנטים, או נקודת מסטר- משנית בפתיחת מרידיאן אקסטרה וכו'.

 

חשוב! להרכיב את המרשם על פי מודל רעיוני של ריפוי אחד או שילוב רעיוני המושתת על הגיון בהיר וברור למטפל: המודלים יכולים להיות דרך חמשת האלמנטים, או פיזיולוגיה סינית, או ששת השכבות, או מרידיאנים מיוחדים וכו'. בכל מקרה צריך למנוע סיבוך וסתירות בגיבוש הרעיון "הרוחני" המתהווה אצל המטפל, שאמור להיות מותאם לצורכי המטופל. כל סיבוך פנימי במוחו של המטפל, מונע זרימה צלולה, גמישה וחלקה מלבו של המטפל לתוך ישותו של המטופל.

 

להלן הסברים של מספר מרשמים לטיפול בבעיות שונות:

 

1.) SP-6, ST-36, REN-6, LU-9.

 

המרשם מחזק את האנרגיה של הטחול והריאות.  REN-6  כנקודת ים הצ'י של המחמם התחתון עוזרת לספק את האנרגיה מה- TAN TIAN ממקור פרה נטאלי אל המחמם האמצעי, המייצג את האנרגיה הפוסט נטאלית, (הנקודה מעודדת את ה- YUAN לזרום אל הטחול ולשמש קטליזטור לתהליכי הטרנספורמציה והטרנספורטציה).

 

SP-6 נקודת המפגש של הטחול עם שאר המרידיאנים היינים של הרגל  ו ST-36 נקודת האדמה של הקיבה, ביחד מחזקות את המחמם האמצעי והאדמה בכלל, שמהווה את אלמנט ה"אם" לאלמנט המתכת – לריאות.

 

LU-9 היא נקודת החיזוק  של הריאות. בהיותה נקודת האדמה על מרידיאן הריאות, היא מושכת את האנרגיה מהטחול, שמקבל את החיזוק והתמיכה מהנקודות שבמרשם.

 

המרשם הנ"ל הורכב על פי מודל חמשת האלמנטים, כאשר סדר החדרת המחטים בנוי לפי סדר התהליכים הפיסיולוגים.

המרשם משלב בתוכו נקודות מכל המחממים, נקודות ייניות ויאנגיות.

 

 

2.) LIV-3, LI-4

 

המרשם מטפל בסטגנצית צ'י בכבד, הטכניקה פיזור.

המרשם נקרא גם ארבעת השערים על שם ארבע הנקודות הבי לטראליות שלה הפותחות את השערים לזרימה חופשית.

השילוב של LIV-3, נקודת אדמה על הכבד, הממתנת ומרגיעה אותו,  ו- LI-4  נקודת ה-  YUAN של המעי הגס (נקודה עם אנרגיה מתפרצת, CHEN -רעם, בטריאגרמות), מאפשרות פתיחת חסימות והרגעת המתחים. מחקרים מערביים מלמדים שהנקודה LI-4 מאזנת פעילות נוירוטרנסמיטורית השולטת על המערכת האוטונומית.

המרשם פחות מרגיע מ-LIV-3 , PC-6  , אבל לא מוריד את לחץ הדם ופחות מחליש את הגוף לאחר הטיפול.

 

 

3.) LIV-3, PC-6

 

מרשם זה מטפל בסטגנציית צ'י בכבד.

יחודו של המרשם בכושר ההרגעה שלו, הורדת המתחים, לחצים וכעסים. החיסרון הוא שלא מומלץ להשתמש בו כאשר לחץ הדם נמוך, כיוון שיכול לגרום לסחרחורת מחסר.

שתי הנקודות נמצאות על אותה שכבה הJUE YIN .

LIV-3  בתור נקודת אדמה על מרידיאן הכבד מרגיעה וממתנת רגשות, מחזקת יין, בעזרת ה YUAN נותנת את הכוח לכבד לשמור על זרימה חלקה.

PC-6 מווסתת כבד ומשחררת את כל אזור משכן הרגשות, (סולר פלקסוס). השילוב בין הנקודות מאפשר זרימה חלקה, דרך אזור משכן הרגשות והסרעפת. לכן המרשם פותח חזה ומונע נשימה שטחית על רקע גודש רגשי.

 

 

4.) BL-20, BL-21, REN-12, REN-11, ST-36

 

המרשם מחזק את האנרגיה של האדמה כלומר של הטחול ושל הקיבה.

מרשם זה משלב בתוכו את העיקרון של טיפול מלפנים ומאחור, טיפול באזור המקורב לאיבר ושילוב של נקודה דיסטאלית.

BL-20, 21 האסוציאציה של הקיבה והטחול.

REN-12, 11 ביחד מחזקות את הקיבה והטחול ומאפשרות הורדה טובה של המזון מהקיבה (REN-11 עובדת על הפילורוס).

ST-36 הנקודה הדיסטאלית המחזקת את הטחול, את הקיבה ואת הצ'י הכללי.

במרשם אנו מבחינים בעיקרון של חיזוק הקיבה על מנת שהטחול ימצה טוב ובקלות יותר את האנרגיה מהמזון מתוך כך שהקיבה "תבשל" טוב יותר את המזון.

 

 

5.)SP-2, ST-41, DU-20, REN-6 .

 

השילוב מטפל בחסר יאנג בטחול עם מצב של "טחול לא מחזיק את

האיברים במקומם".

הצמד SP-2 ,ST-41 הן נקודות אש, כלומר נקודות חיזוק של הטחול והקיבה, כיוון שהן מושכות אנרגיה מה"אמא" ומוסיפות אש ויאנג לאדמה.

הצמד DU-20 ,REN-6  במוקסה מחזקות את היאנג. ,REN-6  ממריצה ותומכת YUAN ובמחמם התחתון. DU-20 במוקסה מחזקת יאנג כיוון שהיא מושכת את היאנג צ'י מהכליות דרך ה DU אל כל המרידיאנים היאנגים בגוף. תפקיד נוסף לצמד: העלאת האנרגיה כלפי מעלה ובכך מונעות צניחות.

 

 

6.) SP-2, DU-4, BL-20, DU-20, REN-6.

 

המרשם מטפל ב"טחול  שאינו מחזיק את האיברים במקומם", ובחסר יאנג בטחול.

SP-2 נקודת האש של הטחול ונקודת החיזוק , מחזקת את היאנג של הטחול.

השילוב של 4 הנקודות האחרות מאפשר חיזוק היאנג הכללי דרך המינג מן.      DU-4  מקור המינג מן BL-20 , חיזוק היאנג של הטחול דרך הגב, שהוא בעל פוטנציאל יותר יאנגי. REN-6 , DU-20 מעלים את האנרגיה כלפי מעלה.

חשוב לשלב מוקסה במרשם.

 

7.) ST-45, LI-11, ST-44, ST-8, LI-4

 

המרשם מטפל בכאב ראש פרונטאלי הנובע מאש בקיבה.

הנקודות נדקרות בפיזור, במצבים קיצוניים יותר ניתן להקיז 5-9 טיפות דם מ     ST-45, על מנת להגביר את אפקט הקירור, ׁ(נקודות באר- בדימום מקררות ומושכות עודפים מהאיבר).LI-11, ST-44  ביחד מורידות חום מהYANG MING .

השילוב של הנקודה שבאזור הכאב בראש , ST-8 ונקודות דיסטאליות המורידות עודפים ועובדות על חלק הפרונטאלי LI-4 , ST-44 , אפקטיבי מאוד בהפגת כאב הראש.

 

8.) 15 BL-23, BL- 20 BL-

 

המרשם מחזק את האנרגיה של הלב.

הנקודות נדקרות בחיזוק.

המרשם עובד על פי העיקרון שעל מנת לחזק את הקיסר צריך לחזק את שריו:

כדי שתהיה בעירה טובה צריך תחילה "להשקות טוב את העצים במים", לכן נדקור את BL-23 האסוציאציה של הכליות, אלמנט המים. כמו כן, "נזבל ונדשן את האדמה" על ידי דיקור BL-20 נקודת האסוציאציה, של  הטחול.

לבסוף אפשר יהיה להבעיר אש יותר גדולה ולאורך זמן, כאשר נדקור את נקודת האסוציאציה של האש- הלב.

 

9.) KID-10, PC-8, KID-7, H-6

 

המרשם מטפל בחסר יין בלב הגורם להזעה  בכפות ידיים ורגליים.

KID-10 נקודת המים של הכליות, כדי לטפח את היין המקורי באלמנט המים כתנאי להעברת המים אל הלב.

PC-8  נקודת האש בפיזור כדי להוריד את האש מהאלמנט.

KID-7  נקודת המתכת על המים. המתכות במי התהום הן אלה שעוצרות את המים מלהמשיך לחלחל ולברוח. מכיוון אחר: הכוח המתכתי הסוגר הוא יקנה לנקבובית את האפשרות להיסגר על מנת שהזיעה לא תמשיך לדלוף החוצה.

H-6 נקודת ההצטברות טובה למצבים קיצוניים שקשורים ללב, מנתבת את הפעילות ללב ויש לה איכות מחזקת יין.

 

10.) DU-4, BL-23, BL-15, H-8

 

המרשם מחזק את יאנג הלב.

כל הנקודות נדקרות בחיזוק עם מוקסה.

ראשית צריך ללכת למקור, לכליות, לחזק שם את היאנג על ידי חימום של הנקודות DU-4, BL-23.

לאחר מכן נשלב חיזוק וחימום של נקודת האסוציאציה בגב של הלב  BL-15ונקודת מרכז בית החזה וים הצ'י של בית החזה REN-17. לבסוף ניגש אל נקודת האש של החלק הפיזי של "הקיסר" עצמו, PC-8 נחזק ונחמם אותה.

בולט במרשם העיקרון של טיפול במקור,  כמו כן, טיפול באיבר במקביל מקדימה ומאחור ושילוב של נקודה דיסטאלית המכוונת אל המטרה.

 

11.) LIV-8, BL-1.

 

המרשם מטפל בקשיי התעוררות משנת הלילה, הנובעים משחרור לא טוב של הדם על ידי הכבד, על מנת שיוכל להגיע אל הפריפריה.

במהלך הלילה הכבד משכן את הדם בתוכו וכשקמים בבוקר, הכבד משחרר את הדם על מנת שיגיע לאזורים המרוחקים, אל הגפיים והראש. כאשר הכבד לא מבצע את תפקיד זה כהלכה האדם יחוש חולשה וכבדות בראש ובגפיים, קושי לבצע פעולות מוטוריות עדינות, קשיי ריכוז, וקושי בפתיחת העפעפיים.

דיסהרמוניה זו של הכבד בדרך כלל נובעת מסטגנצית צ'י בכבד. בנוסף יכולה לנבוע כתוצאה של חסר דם בכבד. יש אסכולות שונות המייחסות ליקוי זה לצ'י הכבד.

הנקודה LIV-8 נקודת החיזוק של הכבד, מאפשרת זרימה חלקה של צ'י הכבד.

הנקודה BL-1 ממנה מתחילה זרימת הצ'י המגן בשכבות החיצוניות של הגוף כאשר אנו מתעוררים בבוקר. על פי פיזיולוגיית הצ'י של הרפואה הסינית, מצבם של העירנות ושינה של הגוף מושפעים מכניסתו לפנים הגוף ויציאתו החוצה של הצ'י המגן.

 

12.) BL-23, DU-4, DU-12, BL-13.

 

המרשם מיועד למצבי חסר יאנג בריאות.

כאשר יש חסר יאנג בריאות אנו צריכים לחזק את היאנג הכללי ואת המקור שהוא בכליות. ראשית, נדקור ונחמם במוקסה את מקורות המינג מן DU-4 , BL-23 . כאשר הבסיס מחומם החום עולה למעלה, נעזור לתהליך הזה על ידי דיקור וחימום של DU-12 שתעביר את היאנג מהמינג מן דרך מרידיאן החוצה האחורי אל הגובה של הריאות. כמו כן, נדקור את האסוציאציה של הריאות BL13 במקביל. כך אנו מחדירים את היאנג אל הריאות דרך אזור הגב {האזור היאנגי בגוף}.

 

13.) BL-17, BL-18, BL-20

 

מרשם זה מחזק את דם הכבד ומחזק צי.

השיטה האפקטיבית ביותר לחיזוק הדם היא בעזרת מוקסה קונוס על גבי העור. המרשם פופולרי מאוד, נקרא ששת הפרחים.

BL-20  נקודת האסוציאציה של הטחול שהוא המפעל העיקרי לייצור דם.

BL-17 נקודת האסוציאציה של הדם, מחזקת ובונה דם.

BL-18 נקודת האסוציאציה של הכבד מנתבת את בניית הדם כיוון הכבד.

על ידי תוספת של BL-15 אפשר לחזק גם את הדם של הלב.

 

14.) REN-4, ST-36, SP-6, KID-16, H-7.

 

המרשם מטפל בחסר דם בלב.

REN-4 נקודה בגובה ה"צ'י הזז בין הכליות". מצד שני, נמצאת על מרידיאן "אם כל היין". בנוסף, היא נקודת המפגש של טחול, כליות וכבד ששלושתם קשורים בבניית ותחזוקת דם. עקב שלוש עובדות אלה הנקודה תורמת מאוד בתהליך ייצור הדם.

ST-36 , SP-6 ביחד מחזקות צ'י ודם ושייכות לאיברים הפוסט נטאלים הבסיסיים המייצרים דם.

KI-16 נקודה על המרידיאן החודר, שמעלה דם אל הלב, הנקודה מונעת פלפיטציות על רקע חסר.

H-7 נקודת המוצא של הלב, מנתבת את חיזוק הדם לכיוון הלב. על פי ג'ובני, מחזירה את האודם לפנים וטובה יותר לגבר. לאישה- , PC-7 יותר אפקטיבית.

 

15.) REN-14, H-3, KID-6, PC-8.

 

המרשם מטפל בבעירת אש הלב.

REN-14 נקודת ההתראה של הלב, בפיזור, תוריד גודש במשכן הרגשות ותרגיע את הלב. בשילוב עם H-3 נקודת המים של הלב, שמקררת את האש ומשקיטה נפש, אנו פועלים על פי העיקרון של נקודה באזור האיבר ונקודה דיסטאלית בעלת פעילות סיסטמתית.

KID-6לתמיכה ביין המקורי על מנת שנקודת המים של הלב תוכל לשאוב מים מבאר טובה יותר.

PC-8 נקודת האש של מעטפת הלב, להורדת חום ואש מהאלמנט.

 

 

16.) REN-12, ST-40, H-5, REN-17, BL-15.

 

מרשם המטפל בליחה המערפלת את הלב.

ST-40  מסלק לחות וליחה כללית בכל הגוף. היות ומנקודה זו יוצא מרידיאן החיבור ועובר דרך החזה אל הראש, הוא מנקה את הליחה שמערפלת את הלב ומנקה מוח ובכך מאפשר חושים יותר מחודדים.

H-5 נקודת חיבור המטפלת בליחה בלב והיא הנקודה הטובה ביותר לטיפול בבעיות דיבור, גמגום, אפזיה מוטורית וסנסורית.

BL-15 , REN-17 אסוציאציה של הלב והתראה של מעטפת הלב מנתבים את תהליך סילוק הליחה שיופנה אל הלב. ההשפעה של טיפול דרך נקודות אלה, הנמצאות מהצד האחורי והקדמי של הלב, אפקטיבית מאוד.

REN-12 לחיזוק האדמה על מנת למנוע היווצרות ליחה. את הנקודה ניתן לחמם במוקסה, במידה והקור דומיננטי.

 

 

17.) LIV-8, H-9, REN-17.

 

המרשם מחזק את אנרגיית הלב.

LIV-8 נקודת החיזוק של הכבד ו"נקודת האם", נדקרת ראשונה על מנת למשוך אנרגיה מאלמנט המים, מהכליות אל הכבד.

H-9 נקודת החיזוק ונקודת העץ על מרידיאן הלב, מושכת אנרגיה מהעץ, מהכבד אל הלב.

REN-17 נקודת ההתראה של מעטפת הלב, ים הצ'י ומרכז הZHONG QI  מספקת ישירות את האנרגיה ללב.

המרשם מושתת על עקרונות מעגל היצירה בחמשת האלמנטים, עם תמיכה דרך רעיון פיזיולוגי.

 

18.) LIV-1, LIV-2, REN-4, LIV-11

 

המרשם מטפל בקור הפולש למרידיאן הכבד.

הנקודות נדקרות בחיזוק עם מוקסה.

באזור הבטן התחתונה מרידיאן הכבד מתעקל ונפגש עם החוצה הקדמי באזור REN-3 , REN-4. באזור הזה הפוטנציאל האנרגטי היאנגי מאוד חלש, לכן הסטגנציה עקב הקור תהיה שם קשה יותר. על כן מומלץ לחמם את האזור בקופסת מוקסה.

LIV-11 מקומית לסטגנציה באזור האשכים, מאיצה את התנועה המתפתלת של מרידיאן הכבד באזור הבטן תחתונה- אגן.

LIV-1  נקודת הבאר של הכבד ונקודת העץ תאיץ את הזרימה במרידיאן התקוע עקב הקור.

LIV-2 נקודת האש של הכבד, בחיזוק תאפשר למרידיאן להתחמם.

 

 

19.) BL-23, KID-7, REN-4, BL-11, GB-39

 

המרשם תומך בתמצית הכליות.

כל הנקודות נדקרות בחיזוק, משתמשים במוקסה במידה ואין סימני חום חסר.

המרשם כולל בתוכו נקודות המחזקות את הכליות  BL-23 , KID-7, REN-4 .

נקודות המחזקות דם BL-11, REN-4

נקודות המחזקות עצמות ומח עצם BL-11, GB-39, KID-7 .

השילוב של חיזוק כללי של כליות, חיזוק דם, חיזוק רקמות קשות, תורם לחיזוק התמצית JING.

KID-7 זו נקודת מתכת על מרידיאן של אלמנט המים, כלומר, מייצגת את המינרלים והמתכות, שנמצאות "בתהום". (הסידן הוא סוג של מתכת).

 

 

20.) ST-36, SP-6, DU-4, GB-39 REN-4

 

המרשם תומך בתמצית של הכליות.

הנקודות נדקרות בחיזוק, אפשר לחמם עם מוקסה במידה שאין סימני חום על רקע חסר.

המרשם פועל על העיקרון שצריך להזין ולתמוך בתמצית המקורית של הכליות באמצעות חיזוק התמצית הפוסט נטאלית שמקורה באדמה.

לכן המרשם כולל נקודות לחיזוק האדמה ונקודות לחיזוק הדם, נקודות לתמיכה ברקמות הקשות, נקודות לחיזוק הכליות וחימום המינג מן.

 

ביבלוגרפיה:

תוכנת טאומדיק  2003.

, 1995 Livingston  Acupuncture Point Combination/ Ross/Churchill

The Foundations of Chinese Medicine/Giovanni Maciocia Churchill                 Livingston, 1989

 

 

Comments

  1. שלומי on אוגוסט 18, 2019 at 6:04 am said:

    שלום ד"ר עופר רום אני הבנתי שפיתחת תוכנה שנקראת טא
    טאומדיק .האם ניתן לרכוש את התוכנה ?

  2. היי
    שמי ויקי, אני מנסה לטפל בכאב שיש לי באיזור טחול/לבל, מרגישה שמשהו שם מצטמק מרוב התייבשות. הכאב מקרין לגב. שלשולים ריריים.
    ברקע דלקת כרונית בבלוטת הפארוטיס. רוק צמיגי. ממש גושי. הרופאים אומרים שאין מה לעשות עם זה
    אבל זה עושה לי שמות בגוף
    סי טי בטן הדגים איברי בטן תקינים אך אני סובלת. מרגישה אבודה

    האם יש נקודות עיסוי שיעזרו?
    עברתי טונות של מטפלים ועייפה נורא

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *