סוד אריכות החיים

Home » מאמרים » סוד אריכות החיים

Still0401_00003.bmpאני רוצה לספר לכם על פרויקט מחקרי גדול שנעשה על ידי חוקרי החברה הגיאוגרפית הבין-לאומית.

מטרת המחקר הייתה למצוא את סוד אריכות החיים והבריאות המיטבית באמצעות חקר אוכלוסיות אנשים בעולם שהאריכו חיים והייתה להם בריאות טובה וצלילות קוגניטיבית

בשלב הראשון צריכים היו החוקרים למצוא את אותם האזורים על פני הגלובוס שבהם נמצא המספר הרב ביותר של מאריכי החיים, לבדוק את אמינות הנתונים ולקבל דו"ח על אותם אנשים.

לאחר תקופה ממושכת שבה בדק צוות מומחים את נתוני האוכלוסיות, החוקרים סימנו על המפה חמישה אזורים בטוש כחול, לכן הם כונו "אזורי המחייה הכחולים".

חמשת האזורים הם:

  • איקרייה– אי ביוון על גבול תורכיה, מקום שבו מעבר לאריכות החיים, מאריכי החיים נמצאו בעלי השיעור הנמוך ביותר של דמנציה.
  • אוקינאווה– יפן, אי מדרום ליפן, בו שיעור הנשים מגיעות לגיל המבוגר ביותר.
  • סרדיניה – באזור האוגליאסטרי ההררי באי שבו הגברים מגיעים לגיל המבוגר ביותר.
  • לומה לינדה- בקליפורניה, מצפון לסן פרנסיסקו, קהילה של נוצרים שומרי שבת שממוצע אורך חייהם גדול בעשר שנים מאשר שאר תושבי ארה"ב.
  • ניקויה פנינסולה– קוסטה ריקה, המקום שבו כמות הגברים שעוברים את גיל מאה הוא השני בעולם.

בשלב השני, החוקרים שהורכבו מצוות גדול של רופאים, אפידמיולוגים, דיאטנים ומומחי דמוגרפיה, עקבו אחר חייהם של מאריכי החיים והבדיקות הרפואיות שלהם. בנוסף, הם שוחחו עמם, למדו על הרגליהם, התנהלותם היומית ותזונתם והשוו למחקרים קיימים אחרים. בדרך זו, באמצעות עבודה ארוכה ומעמיקה דלו החוקרים את המשותף לכל מאריכי החיים "באזורים כחולים" אלה, ואת הגורמים לאריכות החיים בבריאות גופנית טובה ובצלילות קוגניטיבית.

 

המסקנות בנושא תזונה:

  1. אכילת חלבון צמחי מקטניות כולל סויה, שעועית שחורה, חומוס, עדשים וכדומה משותפת לכל מאריכי החיים מעל 100 שנה. אכילת בשר בקר, חזיר, עוף, דגים בתדירות של כ- 5 פעמים בחודש. ולא יותר.
  2. מאריכי החיים אוכלים בארוחה כמות מזון שממלאה עד 80% מנפח הקיבה, זוהי הכמות שגורמת להם כבר לא להיות רעבים, אבל מצד שני, לא מלאים מדי או עם תחושת כובד/ מלאות בקיבה לאחר הארוחה. מלאות זו לעיתים אף גורמת לעיתים לעלייה במשקל. זהו הכלל שעליו דיבר רבות הרמב"ם והרפואה הסינית גם היא דוגלת בכך.
  3. אכילת ירקות רבים מאוד, בעיקר עלים ירוקים, חלק ממאריכי החיים גידלו את הירקות בחצר ביתם וחלקם קנו מחוות אורגניות.
  4. אכילת "מזון ראשוני", מלא ולא מעובד, שאינו מכיל סוכרים וחומרים, כימיקלים וחומרים מזוקקים כגון: סוכר לבן, קמח לבן, שמנים מזוקקים ומחוממים.
  5. שתיית קפה שחור פעם או פעמיים ביום ושתיית מנת אלכוהול פעם ביום לא קיצרה את החיים.
  6. אכילת שמן זית איכותי בכמות גדולה לא קיצרה את החיים.
  7. אכילת מוצרי חלב אורגני מעיזים (שרועות באחו ואוכלות עשב ירוק) לא השפיעה על קיצור החיים.
  8. אכילת ארוחת ערב דלה, לפנות ערב או בשעת ערב מוקדמת. כלל זה חשוב מאוד ברפואה הסינית וברפואת הרמב"ם.

 

המסקנות בנושא פעילות גופנית:

מאריכי החיים מעל 100 שנה לא רצו מרתון, לא השתתפו במרוצי "איש הברזל", גם לא ביצעו אימוני ספינינג ולא ביקרו בחדר כושר. אנשים אלה חיו בסביבה שממריצה אותם לנוע בצורה טבעית, לדוגמא, הם גידלו גינת ירק בחצר וטיפלו בה במכשור ידני שדורש מאמץ. או למשל- נהגו לצאת לטיולים רגליים, הלכו ברגל לחנות המכולת,  לחברים, לכנסייה, או לעבודה.

הצבת מטרה בחיים:

עוד תכונה המאפיינת את "מועדון ה100 "– אותם מאריכי חיים מאמינים שצריכה להיות סיבה לקום בבוקר, סיבה לחיות בשבילה, מעבר להליכה לעבודה וקיום המשפחה.

מסקנות בנושא סטרס:

"האזורים הכחולים" כגון אוקינווה או סרדינייה, לא היו נטולי מלחמות, מאבקים, מתח ודאגות. הסטרס ידוע כמעורר דלקות כרוניות שמתלוות לכל הבעיות והמחלות הניווניות שבאות עם הגיל. אבל אותם אנשים בריאים ומאריכי חיים שומרים על בריאותם מנזקי המתח והלחץ, בלא יודעין, באמצעות מספר הרגלים ומנהגים הטבועים ברובם. שיטות הורדת המתחים הן חלק משגרת חייהם של מאריכי החיים. למשל, באוקינאה נהוגה מסורת של שתיית תה טקסית ושל אמבטיות מרגוע. הם מקדישים מספר דקות בכל יום להיזכר באבותיהם. בלינדה הנוצרים האדבנטיסטים מתפללים כדי להירגע. באיקריאה נהוג לישון תנומת צהרים. בסרדיניה  נהוג לצאת ל-Happy hour  של סוף יום העבודה. את תושבי לומה לינדה מאפיינת גישת חיים של קבלה וההשלמה עם מה שניצב מולנו בחיים בסבל ובכאב כמו בטוב ובאושר.

מסקנות נוספות:

אמונה:

מאריכי החיים מעל 100 שנה שנבדקו על פני חמשת "האזורים הכחולים", הם מאמינים/ דתיים שפוקדים את בית התפילה, לפחות פעם בשבוע, לא משנה איזה סוג אמונה. רק חמישה מתוכם לא החזיקו באמונה מוצהרת.

רבים מתושבי סרדיניה הינם קתולים אדוקים. אמונה דתית ש"הכול לטובה" ו"יש דברים שאיננו מבינים" יכולה להפחית מתח ולהרגיע. מרבית תושבי אוקינאווה מחזיקים בתפיסת עולם בודהיסטית או טאואיסטית, אשר מאמינה בטוב שבטבע ובטוב שבאדם. הם מאמינים בהרמוניה ורואים את ההיגיון בשאיפה לחזור לאיזון כל עת שהוא מופר. בלומה לינדה התושבים "נוצרים שומרי השבת", הם זרם מאמין ומקבל את התהליכים המתרחשים בעולם כדבר נכון שצריך לקרות, גם אם אינם מבינים את הסיבה מתוך כך שאינם יכולים לחזות את העתיד.

חברתיות:

רוב מאריכי החיים נוהגים להיפגש עם כמה חברים לעיתים קרובות, לשתף ולתמוך אלו באלו. למשל, אנשי אוקינאווה נוהגים להיפגש בקבוצות על בסיס קבוע עם אנשים בעלי מאפיינים דומים לשלהם מבחינת פרנסה, עניין משותף, סטטוס משפחתי, תחביבים, כשמטרתם היא תמיכה נפשית וחומרית למי שזקוק לכך מתוך הקבוצה. יותר ממחצית התושבים באוקינאווה משתתפים בקבוצה חברתית אחת או יותר.

משפחתיות במקום הראשון:

"המשפחה במקום הראשון" זהו המוטו של מאריכי החיים. נהוג שהקשישים חיים בקרבת ילדיהם או באותו בית. כמו כן, הם משקיעים בילדיהם זמן ואהבה, מה שגורם לילדים לרצות להיות בקשר קרוב עם הוריהם כשהם מזדקנים.

לסיכום,

מסקנות אלה מהמחקר מספרות לנו על הדרך לחיים ארוכים. ניתן לסכם באופטימיות שניתן ליישם דרך חיים זו בכל קהילה בעולם, לשנות את אורח החיים ולהביא לחיים בריאים וארוכים, ללא כל קשר לגנטיקה. לדוגמא,  באזור North Karelia בפינלנד, שנמצאו בו אחוזי התמותה הגבוהים בעולם מהתקפי לב, החלו ליישם חלק מההרגלים החדשים לפי מה שנלמד מ"האזורים הכחולים". כתוצאה מכך צנחה התמותה ממחלות הלב באותו מקום ב85%.

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *