פחמימות נחוצות להורדת משקל

Home » מאמרים » פחמימות נחוצות להורדת משקל

פחמימות נחוצות להורדת משקל:
הפחמימות הן המרכיב העיקרי בתזונת האדם והן זמינות במרבית מקורות המזון, בפרט באילו שמקורם מן הצומח כגון: דגנים, קטניות ופירות. תפקידן העיקרי של הפחמימות הוא לספק אנרגיה. נהוג להבחין בין פחמימות פשוטות לבין פחמימות מורכבות.

הפחמימות הפשוטות נמצאות בצורתן הטבעית בפירות, בירקות כמו גזר ובטטה, בתירס מתוק. צריכת הפחמימות הפשוטות שנמצאות במזונות שלמים אלה חיונית לאדם, מצויה שם כמות עצומה של רכיבים תזונתיים חיוניים לאדם כגון: פוליפנולים, ויטמינים ומינרלים נוגדי חמצון שונים, סיבים מסיסים.

לעומת זאת, צריכה של סוכרים פשוטים מזוקקים ומעובדים כגון: סוכר לבן, סוכר במשקאות ודברי מתיקה, שנפוצים כל כך בתזונה המערבית המודרנית, אינם חלק מתפריטו הטבעי של האדם מאז בריאתו.

גופו של האדם אינו יודע להתמודד כראוי עם הסוכרים המעובדים ודברי המתיקה. אלו פחמימות "עניות" ואף חסרות לגמרי את הרכיבים התזונתיים הדרושים. כתוצאה מכך נוצרים מסרים לקויים ומשובשים לגנים שמשפיעים לרעה על בריאותו של האדם ועל משקלו, נוצרת האטה בחילוף החומרים כלומר, בקצב השריפה הקלורית היומית, ליקויים מטבולים, פגיעה בעיכול אבות מזון אחרים ועלייה במשקל. בנוסף, פחמימות מעובדות אלו תורמות להתפתחותן של המחלות הניווניות הקשורות להזדקנות, כולל סוכרת, מחלות לב, דמנציה, אלצהיימר, מחלות מפרקים, טרשת וסרטן.

פחמימות מורכבות: רב סוכר המורכב מחיבור מספר רב של סוכרים כמו עמילן, עמילוז, רפינוז ואינולין. הפחמימות המורכבות נמצאות בדגנים מלאים, קטניות וירקות שורש שונים. הפחמימות המורכבות גם הן מקור עשיר במגוון מרכיבים תזונתיים חשובים לאדם, כמו: סיבים תזונתיים, חומצות שומן חיוניות, אוליגוסוכרידים, נוגדי חמצון, פלאבונואידים, קרוטונואידים, ויטמינים, מינרלים, איזופלבונים ליגננים ופנולים. מרכיבים אלו נמצאו כמפחיתים את הסיכון למחלות העורקים הכליליים, סוכרת, השמנה ומחלות כרוניות אחרות.

לעומת זאת, הפחמימות המורכבות המעובדות, שנמצאות במאפים שונים, עוגיות, עוגות, פסטות, לחמניות ולחמים שונים, איבדו בתהליך הכנתם רכיבים תזונתיים חיוניים רבים. גופינו אינו מקבל מהפחמימות המעובדות את אותה התועלת שהוא מפיק מהמזון הראשוני המקורי (מזון כגון: שיפון מלא בגרגירים, אורז מלא, קינואה, כוסמת, אמרנט). הפחמימות המעובדות אף מזיקות לגוף. לרוב הגוף מרגיש צורך לאכול כמות גדולה נוספת של מזונות מעובדים אלה. אנשים חשים שחסר להם משהו, הם לא מסופקים כי אין להם מספיק רכיבים תזונתיים במזון. הם סבורים בטעות שאם יאכלו עוד מאותו מזון הם יגיעו לכמות הנחוצה לגופם.

אם כך, הפחמימות הפשוטות שנמצאות בפירות וירקות והפחמימות המורכבות שנמצאות בדגנים המלאים, קטניות ופקעות שורשים בזרעים ובאגוזים, הן המזון החשוב ביותר בתזונה שלנו והן חיוניות לבריאות מיטבית וארוכת טווח. פחמימות חשובות אלו שמכילות את כל שפע הרכיבים התזונתיים מצויות במזון הצמחי בלבד.

שווי הקלוריות שנמצאות בפחמימות אלה נמדדות היום כבר לא לפי מדד גליקמי כמו פעם (מהירות הפירוק לגלוקוז), אלא בכמות הרכיבים התזונתיים חלקי כמות הקלוריות שיש באותו מזון. לעומת זאת, כמעט כל השמנים המעובדים, הסוכרים המעובדים, הדגנים המעובדים (קורנפלקס), מוצרים מתפוחי אדמה, המשקאות הקלים והאלכוהוליים, המוצרים מן החי אינם מכילים את הרכיבים התזונתיים הצמחיים כלל, אלא מכילים "קלוריות ריקות", למה הכוונה? הקלוריות ריקות מהויטמינים וכל שאר הרכיבים התזונתיים הצמחיים החיוניים שכל כך חשובים לנו, אין בהם כל יתרון בריאותי אבל לצערנו הם מהווים את רוב התצרוכת הקלורית היומית בתזונתם של אנשים רבים במערב.

עיוות מסוכן נוצר בעשרות השנים האחרונות כאשר החלה המודעות לדיאטות להורדת משקל: סוגי תזונה פופולריים להורדה במשקל, ללא פחמימות צצו חדשות לבקרים. תפריטים אלה מושתתים על אכילת חלבונים, שומנים וירקות בלבד. למשל: תזונת אטקינס, סאות' ביץ, תזונת זואון. אלו תזונות שהגיעו לקהל הרחב דרך ספרים רבי מכר של תזונה, שנמכרו היטב בעשורים האחרונים כיוון שאפשרו ירידה מהירה במשקל. אבל בסוגי דיאטה אלו מירב הקלוריות מגיע משומנים ומחלבונים מהחי, לכן בדיאטות אלה חסרים הרכיבים התזונתיים הצמחיים שהם חיוניים וחשובים לחילוף החומרים ולהגנה מפני מחלות.

בסוגי תזונה אלה חסרות הפחמימות האיכותיות אז הגוף יוצר "מסלול עוקף" להפקת אנרגיה כדי שלא יתן פקודה לפרק את השרירים לצורך אספקת גלוקוז:
מוח האדם זקוק לאספקה שוטפת של גלוקוז לפעילותו. גוף האדם אינו יכול להפיק גלוקוז מהשומנים שהוא אוכל, לכן כאשר נוצר מחסור בפחמימות כ"פתרון חירום" הוא פונה למאגרי השומן ומפרק אותם לקטונים (גופי הקטון מיוצרים בכבד על ידי פירוק של מאגרי שומן ומועברים לשאר רקמות הגוף בעזרת זרם הדם לשם יצירת אנרגיה במיטוכונדריה שבתאי הגוף). ככל שרמת הקטונים בדם עולה, המוח לומד להשתמש בהם כמקור אנרגיה חלופי. בדרך זו אנו שומרים על רקמת השריר ומבטיחים את הישרדותנו בתקופות של רעב או צום. כלומר, דיאטות אלה עושות שימוש במנגנון חירום והישרדות, כתוצאה מתהליך יצירת הקטונים הגוף מאבד שומן במהירות, למרות העובדה שאנו צורכים מזונות עתירי שומן בהתאם להמלצות של תזונות עתירות חלבונים ושומנים אלה. החיסרון מדרך הפקת אנרגיה זו הוא שהקטונים גורמים לדם להיות חומצי, מצב שמצריך פליטה של משאבי סידן יקרים מהעצמות לזרם הדם כדי למתן את החומציות. לרוע המזל, תפקוד כדוריות הדם האדומות בספיחת החמצן אף הוא נפגע משינוי החומציות.

חשוב להבין- ברגע שנפסיק את הדיאטה דלת הפחממות, אחת מאלה שתוארו כאן, נחזיר לעצמנו את כל הקולוגרמים שנשרו מאיתנו בתוספת "ריבית". אם נתמיד בדיאטה מסוג זה, אנו מסכנים את חיינו. אם נצרוך שוב פחמימות כגון: פירות, ירקות וקטניות, אז תהליך הקטוזיס ייעצר ואכילת הבשר והשומן תוביל לעלייה מחודשת במשקל. תהליך עלייה במשקל יקרה כיוון שצריכת בשר ושומן גורמת לחיזוק "החיידקים המשמינים", אלא אם כן אנו מצויים במצב של קטוזיס כרוני, כתוצאה מחסר ממושך בפחמימות.
המחיר של תקופה ממושכת בה אוכלים כמות גדולה של שומנים וחלבונים לא רק משמינה ועלולה לגרום לסרטן ולבעיות לב וכלי דם, אלא שהכליות במצב זה מתפקדות תחת עומס רב מדי לאורך זמן ממושך והן עלולות "להזדקן" ביתר מהירות, במקרה הטוב, או במקרה הגרוע יותר, לגרום לנזק כלייתי בלתי הפיך.

חילוף החומרים של החלבונים מתבצע בכבד. הפסולת החנקנית שנוצרה בעקבות העודפים של החלבונים מתפרקת בכבד, מעמיסה עליו מאוד את העבודה והוא נכשל בתפקידים נוספים שלו. הדם הופך להיות יותר חומצי וכדי להתגבר על כך העצמות משחררות סידן לדם ונחלשות. לכן, דיאטות עתירות חלבונים עלולות לגרום להיווצרותן של אבני כליה. בעיה נוספת: שילוב של עומס על הכבד וריבוי שומנים מהחי מאיץ תהליכי יצירת אבני מרה.

לסיכום:
כתוצאה מדיאטות חסרות פחמימות חילוף החומרים בגוף נפגע בהדרגה והירידה במשקל הולכת ונעצרת. בנוסף, האנרגיות הרבות שחשים אנשים בתחילת הדיאטה מתחלפות בעייפות וחולשה. יתרה מזאת, כשמפחיתים פחמימות אז מגדילים את כמות השומנים והחלבונים ובכך מסכנים את בריאות הלב, הכבד והכליות, המערכת החיסונית ואת הופעת המחלות הניווניות והסרטן.

ככל שתכללו בתפריט התזונה שלכם מגוון גדול יותר וכמות גדולה של פחמימות פשוטות ומורכבות מקוריות, ראשוניות ומלאות כך עושר הרכיבים התזונתיים שקיימים שם ישדרו לגנים הוראות לשיפור חילוף החומרים, לאכילה ותיאבון מווסתים ומאוזנים. כל זה יאפשר הורדה במשקל ויגן עליכם מהתפתחותן של מחלות שונות.

הפחמימות הראשוניות נמצאות במזונות הבאים: פירות, פירות יער, ירקות, ירקות עליים, שורשים ופקעות, פטריות, אצות, דגנים מלאים כמו קינואה, אמרנט, כוסמת, סוגי אורז מלא, שעורה, דוחן, שיבולת שועל, קטניות כמו עדשים, פולי סויה, שעועית אדזוקי, לוביה, שעועית שחורה, אדומה לבנה, פולי סויה ועוד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *