שבעת הרגשות הנפשיים

Home » מאמרים » שבעת הרגשות הנפשיים

מחוללי המחלות העיקריים הם שבעת הרגשות. כאשר הם לא מאוזנים, הם משפיעים על האיברים הפנימיים על ידי הפרעה בזרימה ההרמונית של האנרגיה והדם באיבר.
כל איבר שנפגע על ידי הרגש המשויך לו מפריע את הרמונית ה – SHEN.

תיאור הרגשות
כעס:
הכעס כולל רגשות נלווים כמו מרמור, נרגנות, כעס מודחק, תסכול, דיכאון, זעם, איבה ועוינות. רגשות אלה מובילים לכאבי ראש, נוקשות בצוואר, טינטון של צליל גבוה באוזן, סחרחורות, פנים אדומות, צמא, עליה בלחץ הדם. הכעס מזיק גם לקיבה, כבד וטחול, יוצר כאבים ברום הבטן, עליות חומציות וחסימות אנרגטיות המפריעות לתפקוד האיברים.

פחד:
הפחד מרוקן את האנרגיה של הכליות, כיוון שהוא חוסם את מעבר האנרגיה מהחלק העליון של הגוף אל התחתון – לכליות. ההשפעה הבולטת ביותר היא הפגיעה בשליטה על השתן (עפ"י הרפואה הסינית הכליות נותנות את האנרגיה לשלפוחית). התופעה בולטת בעיקר אצל ילדים אך גם במבוגרים שחוו אירוע טראומתי, מפחיד.

כמו כן, תחושת חוסר ביטחון כתוצאה ממצבים משפחתיים שונים פוגעת אצל ילדים גם ביכולת אחזקת השתן. במבוגר, פחד וחרדה מתמדת עלולים לפגוע ביין של הכליות ושל הלב ולגרום לסמפטומים המתבטאים בהזעות לילה, פלפיטציות (תחושת דפיקות לב), פה יבש, גרון יבש, תחושת חום וסומק בפנים ועוד.

שוק/זעזוע נפשי
שוק משפיע על הלב – ביתו של הShen וגורם לערפול הקשר בין הShen והלב , דבר המביא לערפול ההכרה. כמו כן, השוק גורם לקשיי שינה, קוצר נשימה, הזעות בכפות הידיים והזעות לילה, פה יבש, סחרחורות, פלפיטציות, גמגום (ללב יש שלוחה אנרגטית ללשון), בלבול מנטלי, פיזור נפש.

התרגשות יתר:
אנשים שבאופן מתמיד נמצאים בסטימולציה רגשית מוגזמת, הנובעת משמחה או מצער. עצם ההתלהבות וההתרגשות הרגשית המוגזמת יכולות להוביל לאי שקט נפשי מנטלי, פלפיטציות, קשיי שינה, נרגנות, חרדות ומגרנות.

עודף חשיבה:
הכוונה היא לאובססיה של ניתוח אירועים והתעסקות רגשית ומנטלית אובססיבית באותו אירוע. עומס לימודים, ריכוז מתמשך, כל אלה מרוקנים את האנרגיה של הטחול (טחול ברפואה הסינית היא פונקציה מטבולית מורחבת). כתוצאה מכך המטבוליזם נפגע ונוצרת ליחה רבה בגוף, עייפות, איבוד תאבון, תחושת מלאות בבטן, כאבי בטן, שלשול.

דאגה:
דאגה מתמדת משפיעה על הריאות על ידי חסימה והיצרות בחזה, דבר הגורם לקוצר נשימה, התכנסות הכתפיים, נוקשות הצוואר, נשימה שטחית וירידה ברמת האנרגיה.
דאגה פוגעת גם בטחול כאשר היא מלווה בעודף התעסקות רגשית ומנטלית סביב נושא הדאגה.

עצב:
רגש זה כולל אבל, צער, דיכאון. רגשות אלה מרוקנים את הריאות ומכיוון שהריאות אחראיות על פיזור האנרגיה בגוף, העצב גורם לירידה באנרגיה, קוצר נשימה ופגיעה בלב, שקשור הדוקות לריאות.

מתוך סקירה של הרגשות ניתן ללמוד שיש לשמור לא רק על האיזון הגופני ואורח חיים בריא, אלא מאוד חשוב גם לשמור באופן מתמיד על איזון חיי הרגש ומצב נפשי מאוזן.

Comments are closed