ערך תזונתי

Home » מאמרים » ערך תזונתי

המפתח להפחתת משקל יציבה וארוכת טווח טמון באכילת מזונות משלושת אבות המזון בעלי כמות גדולה של רכיבים תזונתיים, יחסית למספר הקלוריות שהם מכילים.

מאז הפענוח של הגנום האנושי יודעים המדענים שקיימים בתוך התאים שלנו גנים תפקודיים שגורמים לחילוף חומרים גבוה וגנים שגורמים לחילוף חומרים נמוך. הבחירה של איזה גנים יבואו לידי ביטוי אצל אדם ספציפי קשורה ב"מסרים חיצוניים", שלמעשה נתונים לשליטה בידי אותו אדם.

"מסרים חיצוניים" אלה מגיעים מסוגי מזון שנכנסים לגוף ומרגשות נפשיים. רגשות כמו מתח, כעס, לחץ, גורמים להפרשה מוגברת של ההורמון קורטיזול שגורם להעלאת הורמון הרעב גרילין והפחתת הורמון השובע ליפטין. בנוסף, הורמון הקורטיזול מפקח על צבירת שומנים בעיקר בבטן. עקב תופעה זו אנחנו רואים אנשים מבוגרים רבים שניסו דיאטות בעבר, עם רגליים וידיים רזות ולעומת זאת בטן שמנה תפוחית. עפ"י תצפיות מחקריות, "כרס" זו מקושרת עם בעיות לב וכלי דם ואף סיכוי גבוה יותר לאירוע מוחי.

"מסרים חיצוניים" המגיעים מתזונה: נמצאים בסוגי מזונות מעובדים כגון:
1. שומן טרנס שנמצא בסוגי מוצרי מזון שקונים ברשתות השיווק, לדוגמא חומוס בקופסא מכיל עד 15% שומן טרנס. אחוז גבוה זה של שומן מאפשר לשמר את החומוס מחיי מדף של יום-יומיים לחיי מדף של שבועות אחדים. שוקולד וופלים מכילים שמן צמחי מוקשה או חצי מוקשה, אלו שמות שונים לשומן טרנס. אפילו בסוגי גרנולה רבים קיים רכיב שומן טרנס שמשמר אותה. כמובן שמרגרינה וקצפת ריץ' אף הם מזונות שמכילים שומני טרנס ומשדרים לנו לבחור בגנים לחילוף חומרים נמוך יותר, שמשפיעים על החלשה של פעילות המיטוכונדריה, התירואיד ויצירת תנגודת אינסולין.

התהליך עובד גם הפוך: כאשר הקולטן מזהה את חומצת השומן האיכותית של אומגה שלוש, נוצר תהליך ש"מבעיר את אש המטבוליזם" וגורם להרזיה.

המדענים מסוגלים היום לצפות בתהליך המתרחש בגרעין התא:
לדוגמא, ניתן לצפות בקולטנים PPAR אלפא ובטא שנמצאים על גבי גרעין התא ומזהים את תוצרי הלוואי שנוצרים משומן הטראנס ובעקבות כך, "חלבון התעתוק" מתיישב ומשכפל גנים שגורמים להאטת פעילות המיטוכונדריה. כך מואטת שריפת הקלוריות היומית. לעומת זאת כשהקולטנים PPAR מזהים תוצרי פירוק של אומגה שלוש, באופן מפתיע מבחינים שחלבון התעתוק בגרעין התא מתיישב על גנים שמחזקים את פעילות תירואיד, המיטוכונדריה ומאפשרים רגישות טובה יותר לאינסולין. פעולות אלו "מבעירות את אש המטבוליזם" וגורמות להרזיה.

2.הכימיקאלים במזון: במרכיבים שרשומים בתווית שעל גבי מוצר מזון, אפשר לראות אם המוצר מכיל קמח חיטה מלא, סוכר חום. רוב הסימונים בסוגריים כגון E-110), (E-102)) הם כימיקאלים שמתווספים למזון וכן משדרים לגנים להתבטא בפגיעה בחילוף החומרים והחלשתו.

3. מזונות מזוקקים כמו סוכר לבן, קמח לבן, סוכר חום, מולסה, אגבה, סירופ מייפל הם רכיבי תזונה שהוצאו מ"החבילה השלמה הטבעית" במצב הטבעי בתוך קנה הסוכר או סלק הסוכר, אין כל סכנה במרכיב הסוכר, אבל כשמבודדים אותו מהסיבים, מהפלבונואידים, מהקרוטונואידים, מהליגננים הויטמינים והמינרלים-השפעתו על הגוף הופכת להיות בעייתית. אחת מהשפעות הלוואי של חומרים מבודדים אלה היא ירידה בחילוף החומרים.

4.סוגי סוכרזית: לפני כשנתיים נערך מחקר שבו נתנו לקבוצת אנשים שלא צרכה משקה "קוקה קולה" בעבר לצרוך פחית "קולה" אחת ביום. לקבוצה שנייה נאמר לצרוך פחית אחת של "קולה דייאט" ביום. לאחר חודש התוצאות של העלייה במשקל היו די דומות בין שתי הקבוצות, למרות ש"בקולה דייאט" אין קלוריות כלל. במשך השנתיים לאחר מכן הועלו השערות רבות לגבי הסיבה לכך ש"קולה דייאט" גורמת לעלייה במשקל, אך כולן היו שגויות.

הסיבה האמיתית פוענחה בישראל על ידי קבוצת מדענים במכון וייצמן: סוגי סוכרזית פוגעים בסביבה האקולוגית של "קבוצת חיידקים מהסוג המרזה" (חיידקים שבדרך כלל ניזונים מסיבים מסיסים מהצומח – ראו סיכום "האקולוגיה של החיידקים במעיים"). חיידקים אלו מסייעים בשרשרת של פעולות אנזימתיות שמסייעות לחילוף החומרים במיטוכונדריה וכתוצאה מכך לשריפת קלוריות יעילה יותר. כאשר פעולתם של החיידקים נפגעת אז נפגעת שריפת הקלוריות, מה שגורם לעלייה במשקל.

אקולוגיה של חיידקים במעיים גורמת לבחירה של גנים תפקודיים שונים. המחקר של פרופסור ג'פרי גורדון מאוניברסיטת וושינגטון מדגים זאת היטב: נערכה בדיקה גנטית לאוסף החיידקים שנמצאו בגופם של עכברים שהודבקו בחיידקים משמינים והפכו לשמנים, ונמצאו בהם גנים רבים שקשורים לפירוק פחמימות והמרצת פעילות כימית שמעודדת תיאבון וצבירת שומן בכבד ובשרירים. לעומת זאת, בעכברים שהודבקו בחיידקים מרזים הגנים הללו כמעט לא היו קיימים, אבל היו בהם גנים שמיטיבים עם פעילות הפקת האנרגיה ושריפת השומנים.

המשותף לכל המזונות שהזכרתי למעלה הוא היותם מעובדים, כלומר, מזון שלא נברא עבורנו, או שהטבע ייעד לנו. בעשרות שנים האחרונות האדם שינה, תיעש, עיוות, הנדס, החמיץ, עישן, זיקק ועיבד את המזון הראשוני המלא שהטבע ייצר ואפשר לנו לאכול לאורך כל שנות קיומו של האדם. שיבושים כמו הוצאת הסיבים המסיסים מהמזון, חימום ושינוי המבנה המרחבי של החלבונים והשומנים משנים את האקולוגיה של החיידקים במעיים, מקשים על האדם לשמור על האיזון ההורמונאלי של מערכת העיכול ומרכזי התיאבון. כמו כן, הם גורמים לנו לעלות במשקל ולא ליהנות מבריאות מיטבית. באותן המדינות בהן התפתח מאוד המזון המתועש והמעובד בעשרות השנים האחרונות, שם גם התפתחו מגיפות השמנה, סוכרת סוג 1 ו2, בעיות לב וכלי דם, טרשת עורקים. מחלות נוספות שהתפתחו במדינות אלה: מחלת העייפות הכרונית, הפיברומיאלגיה, שכיחות הסרטן עלתה מ1:10 עד לשכיחות העצומה של 1:3כיום. אחוז המחלות האוטואימוניות, הניווניות והאלצהיימר מרקיע שחקים.

לעומת זאת, במדינות או אזורים שבהם המזון הבסיסי ראשוני עדיין שולט, כגון: דגנים מלאים לא-מעובדים, קטניות, ירקות, פירות, זרעים, אגוזים, שעורי העלייה במשקל נמוכים יותר וישנה שכיחות נמוכה יותר של המחלות שהוזכרו.

לסיכום:
אם נחליף את מיני הקורנפלקס, פסטות, מאפים שומניים ומתוקים, דברי מתיקה, שתייה קלה ממותקת ותוספות הכימיקלים למזון, שאנו רגילים לאכול, במזון ראשוני מלא עם כל הסיבים והרכיבים התזונתיים המועילים, כגון אלה שמצויים באורז מלא, קינואה, כוסמת, אמרנט, ירקות טריים, פירות טריים, קטניות כגון עדשים ושעועית מש מונבטים ומעט אגוזים וזרעים, אז תתאזן לנו התזונה ונהפוך לבריאים וחסינים יותר. זאת משום שמזונות בריאים אלו עשירים בכמות גדולה מאוד של רכיבים תזונתיים חיוניים לעומת כמות הקלוריות שהם מכילים.
לאחר שנשיל את הקילוגרמים העודפים כתוצאה מהמסרים החשובים ש"מדליקים את הגנים" לחלוף חומרים טוב, יהיה לנו קשה מאוד להעלות אותם בחזרה……

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *